De najaarsschoonmaak

De najaarsschoonmaak

Je hoort wel vaker over ‘spring cleaning’, alles opruimen in het voorjaar voor een frisse start. Nou dat kan ook prima in de herfst. Misschien is het eigenlijk wel hard nodig. Al die zomerkleding, vakantiespullen en tuinspullen moeten weer een plekje krijgen tijdens de winter. 

Garderobe
Het is tijd om je winterkleding van zolder te halen, en je zomerkleding weer op te bergen. Een tip; heb je het deze zomer niet aan gehad? Dan is dit het moment om er afstand van te doen en naar de kringloop te brengen. Omdat al die truien en vesten veel meer ruimte in beslag nemen dan je zomerse jurkjes en omdat het veel overzichtelijker is, is een seizoensgebonden garderobe een aanrader. Heb je lades in je kledingkast? Leg je kleding dan recht op (of opgerold) in je lades zodat je al je kleren ziet als je de lade opentrekt, in plaats van alles op stapeltjes te leggen. Super irritant als je het onderste shirtje zoekt en er niet goed bij kunt. Meer uitleg nodig? Verdiep je in de Kon-mari methode. Neem er even rustig de tijd voor, zet een muziekje op en ga aan de slag! Een nieuwe kast nodig? Bekijk onze kastencollectie hier en let op in onze brochure zit een leuke kortingsactie op het SKIK kastensysteem. 

Kies een weekend waarin je geen plannen hebt en let’s get to cleaning. Doe lekker even alle ramen open (als het weer het toe laat), was al het beddengoed en vergeet niet om ook de dekbedden eens te wassen. Als je aparte zomer- en winterdekbedden hebt dan kun je die nu omwisselen. Lap alle ramen, in ieder geval van binnen! Alles ruikt en voelt weer heerlijk fris en je bent helemaal ready voor de koude maanden. 

Organiseren
Het is ontzettend goed om af en toe eens door alle kastjes en opbergplekken te gaan om alles eens te ordenen. Van je voorraadkast tot je werkplek, neem alles onder handen. Organiseer je documenten en ruim de oppervlakten op. Een opgeruimd bureau zorgt tenslotte voor een betere concentratie. Ook het organiseren van de keuken is belangrijk. Er zijn een heleboel handige items die je hierbij kunnen helpen, zoals een kruidenrekje, glazen potten met labels en dossierhouders. Dossierhouders kun je ook op de kant leggen en gebruiken voor recepten of lege flesjes.  

De gouden tip: doe niet alles in één keer maar verdeel het over een aantal weken als je echt alles goed aan wilt pakken. Werk niet alleen en geef je kids bijvoorbeeld een aantal kleine klusjes. Vooral het opruimen / ordenen van eigen spulletjes en speelgoed kost meestal weinig moeite bij kinderen. Of nodig een vriend(in) uit om te helpen en draai het de volgende week om. Misschien kunnen jullie zelfs nog wat 'kwijt' aan elkaar.

Even de kluts kwijt? Op YouTube zijn diverse organisatie- en schoonmaakfilmpjes te vinden om geïnspireerd te raken.